Aktualizace:
5.8. 2001 - recenze na Tmavomodrý svět
22.7. 2001 - renesance a přidání starších textů
26.7. 2001 - 2 nové recenze

[CNW:Counter]

Znovuvzkříšená rubrika Recenze projde několika zásadními změnami. Každá recenzička či glos budou opatřeny nějakým tím obrázkem. Recenze budou ze všech oblastí, které jen trochu zavánějí kulturou. Časem asi přibude rubrika, kde se pokusím orecenzovat nějaké ty starší a zajímavé věci. Ona budoucí rubrika nese zatím pracovní název - Z babiččiny truhly. Jak nápadité :)) P.S. Filmy a muziku budu hodnotit na stupnici 0 - 100%.

Tmavomodrý svět
režie: Jan Svěrák

Hrají
Ondřej Vetchý
Kryštof Hádek
Oldřich Kaiser
Linda Rybová

75%

3.8. 2001 - Tmavomodrý svět - režie: Jan Svěrák
Na tenhle film jsem vůbec nechtěl jít. Proč? Reklamní kampaň na mě zapůsobila přesně opačně než by asi autoři předpokládali. Na můj vkus jí bylo trochu moc. Ale shodou náhod jsem nakonec do kina vyrazil. Mojí největší výhodou bylo, že jsem od Tmavomodrého světa mnoho nečekal. Tento pocit doporučuji každému před tím než vyrazí do kina. Teprve potom můžete odcházet jakžtakž spokojeni. Říká se, že tento film by neměl být příliš horlivě kritizován. Je to sice hodně alibistické, ale vcelku se s tímto tvrzením dá souhlasit. Neměl by být horlivě kritizován nikoliv kvůli tomu, že ho natočil Svěrák, ale kvůli tomu, že slouží především jako pocta Československým letcům působícím v zahraničí za 2. světové války. Je to teprve druhý film v dějinách české kinematografie, který se tímto tématem zabývá. Tím prvním je skvělý film Nebeští jezdci. který je v mnoha ohledech lepší než film Svěrákův. Svěrák jde příliš na ruku Holywoodu a Americké akademii, když v milostné zápletce používá "tisíckrát" omletá klišé. Chvílemi to vypadá, že režisér přesně nevěděl jaké dějové linii dát přednost. Nakonec máme tři linie - "hrdinskou, milostnou a mučednickou". Každá z nich, je ale trochu nešťastně potlačena na úkor těch ostatních. Navíc mi tolik dějových linií připadá na bezmála dvouhodinový film trochu moc. Chtělo by to ještě hodinku přidat. Nejvíce je to znát na střihu, který se nebojím nazvat zběsilým a trochu necitelným. Prostě ve mně převládá pocit, že milostná zápletka měla být maximálně potlačena. Je to možná příliš radikální, ale asi to tak bude (nemám nic proti milostným zápletkám). Výkony herců mě překvapily svojí průměrností. Čekal jsem trochu víc. Jediným kdo vybočuje ze šedivého průměru je Oldřich Kaiser. Ondřej Vetchý hraje taky celkem slušně, ale připadá mi trochu svázaný úctou k Československým pilotům. Zní to hodně divně, ale prostě mám ten pocit. V médiích byl hodně rozebírán výkon Kryštofa Hádka, vesměs byl hodnocen poměrně negativně. Já se bohužel musím k tomuto názoru přidat. Hádek hraje nějak tak příliš teatrálně. Jinak jsou herci na můj vkus příliš průměrní. I když jsou to jinak určitě skvělí herci, kteří asi neměli úplně svůj den.
Jak bylo dáno patřičně najevo Tmavomodrý svět je nejdražším českým filmem všech dob. Nutno říci, že investované peníze jsou na technické stránce filmu hodně znát. Skvělý zvuk, výborné triky etc. Okolo filmových triků ve filmu bylo také dost rušno. Všechny trikové scény jsou jen těžko rozeznatelné od reality. Osobně se mi nelíbil jenom jeden záběr na německý bombardér. Jedná se asi o dvouvteřinový záběr na příď německého bombardéru, na kterém je použití computeru výrazně patrné. Ale normální divák to v bitevní vřavě ani nezaregistruje. Velice zajímavou technickou skutečností je používání záběrů bojových scén z legendárního válečného filmu Battle of Britain. Opravdu jenom tuším, které záběry to jsou a musím konstatovat, že jejich použití bylo geniální a zřejmě výrazně ekonomické.
Je jenom škoda, že Svěrák více nerozpracoval některé záběry, které byli až "filosofické". Např. záběr na dozorce shazující hnízdo čápů ze střechy věznice. Mimochodem to byl asi nejlepší záběr z filmu, který byl ale nakonec totálně znehodnocen prací režiséra a střihače. Co říci nakonec? Tmavomodrý svět je film, který se dá vcelku doporučit. Nečekejte, ale nic světoborného. Je to další z řady filmů, které potvrzují, že hodně peněz nemusí nutně znamenat výborný film. A oblíbená otázka nakonec. Dostane Jan Svěrák za svoje dílko Oscara? Tipuji, že bude mít problémy dostat se do užšího výběru. I když "ameriky" je v tom dostatek.
P.S. Info o filmu na www.tmavomodrysvet.cz

FLC
Loco
58:46 min

Tracks
1. Where the bums go
2. Loco
3. The Biz
4. Run Daddy Run
5. Half a Block
6. Swashbuckiln´ in Brooklyn
7. Bump
8. Microphone fiend
9. My Sin
10. Underground
11. She´s my friend
12. There was a time
13. Dickholder
14. Little song

97%

26.7. 2001 - Fun Lovin´Criminals- Loco
Opět o dost opožděná recenze, ale snad to nebude tolik vadit. "Kriminálníci" vydali letos další album. Už předem musím říci, že je opět dokonalé. Stejně jako všechna předchozí alba. Leckdo může namítat, že nejsem úplně objektivní, protože jak známo jsem téměř fanatickým obdivovatelem FLC. O to víc mě těší jejich čím dál tím těsnější spolupráce s Garbage. Což je moje druhá nejoblíbenější kapela. Když se juknete na stránku Fun Lovin´Criminals zjistíte, že mezi "flyers" na svá vystoupení zařadili i "flyers" na vystoupení Garbage. Příjemné. Mimochodem flyer na první vystoupení!! FLC můžete vidět i na mojí homepage. Je to ten co symbolizuje rubriku recenze úplně na začátku. Ale dost bylo neustálých odbíhání od tématu.
Co se změnilo od minulých alb? Kupodivu se toho změnilo dost. Album je mnohem více svěží. Takové celé letní a mnohem méně syrové než alba předchozí. Frontman Huey musí žít v obrovské pohodě, aby mohl také tolik pohody rozdávat mezi posluchače. Zřejmě to bude tím, že to je jeden z mála muzikantů, kteří nedělají muziku pro peníze, protože na vydělávání pěnez mají jiné firmičky. Huey vlastní mimochodem newyorskou popelářskou! firmu DiFontaine a menší restauraci v Londýně. Ideální prostředí pro tvorbu. Koukám, že sklouzávám do bulvární roviny. Album nesmírně oživily ženské vokály, které jsme na dřívějších albech mockrát neslyšeli. Dalším oživením je bezesporu častější používání dechových nástrojů ať už trubky nebo saxofonu, ale stejně si pořád myslím, že by jich mohlo být ještě víc. Od minulého alba 100% Colombian výrazně ubylo "rockových" vypalovaček. Což jsem mimochodem přivítal s nadšením. I když některým fanouškům FLC se to moc nezamlouvá. Pořádná vypalovačka zůstala jenom jedna - Where the bums go, která je mimochodem prvním trackem na albu. Je to docela nářez. Tradice zařazení jakési "countryovky" zůstala opět neporušena, ale tentokrát je zařazena jako předposlední. Nese velice "delikátní" název Dickholder
Od FLC jsem měl vždycky radši pomalejší věci. Na tom se nic nemění ani při poslechu tohoto alba. Tentokrát jsem si zamiloval Half a Block, She´s my friend a v neposlední řadě taky There was a time, která je prakticky celá jenom instrumentální. Zjistil jsem, že když na CD přehrávači nastavíte následující pořadí tracků: 5, 11 a 12 zaručeně se Vám podaří nerušeně usnout. Z tohoto alba byli zatím vydány jenom 2. singly. A to Loco a Half a block.
Když si tohle album pořídíte rozhodně nebudete litovat. Mnoho lepších a hlavně pohodovějších věcí už ani neexistuje. Od 100% jsem odečetl tři procenta za songy, které mě až tak nenadchli: Where the bums go, Dickholder a Little song.

LPC: Open Airfield
29.6. 2001
Vstup: 490 Kč

26.7. 2001 - LPC: Open Airfield - Proboštská jezera
Omlouvám se, že tento postřeh je o něco zpožděný, ale je to způsobeno úpravou mého webu. Na letošní Open Airfield jsem našel celkem dvě recenze. Nicméně jsem nabyl dojmu, že autoři obou mají o dost odlišný hudební vkus než já. První z nich dokonce napsal, že vrcholem celé této akce bylo vystoupení Bély N. Jehož set nazval autor recenze nejprogresivnějším. Jak je všeobecně známo Béla N. je jakýsi 2stepový pseudodeejay, který bohužel vysílá i na Rádiu 1. Snad se soudní posluchači dočkají jeho vyhazovu! Jelikož jsem seděl u stanu kde tento " umělec " vystupoval, mohu reprodukovat okolnosti, které jeho vystoupení provázeli. Musím konstatovat, že to byli okolnosti nanejvíc příjemné. Když uvaděč hlasitě oznámil, že Béla vstupuje na pódium, obecenstvo začalo houfně opouštět stan. Uvnitř zůstalo zhruba 8 lidí!!!!!! Bélovy přítomnosti si všimli i kolemjdoucí a sborově se ozvali hlasitým pískotem. Poté Béla spustil svůj "progresivní" set ala Zlatá Praha. Dále netřeba popisovat. Béla N. se stal jednoznačně nejslabším článkem jinak úžasného dne. Logicky jsem se snažil navštěvovat ta nejzvučnější jména. Chvílemi to byla docela honička. Zkuste běhat mezi 9. pódii. Zklamáním bylo, že nedorazil Laurent Garnier. Na toho jsem se těšil úplně nejvíc. Asi ne jenom já. Jinak jsem byl maximálně spokojen. Stihnul jsem: Duncan Forbes, Get Fucked, Derrick May, Babe LN, Katcha, Dave Angel (na obrázku), The ORB, Circulation a ještě pár lidí na který si asi nevzpomenu. Nejlepší byla překvapivě Babe LN. Asi to bude tím, že Jungle je prostě Jungle. Nejlepší atmosféra byla jednoznačně na Davu Angelovi, který svůj set protáhl snad na 2hod a 30min. Největším zklamáním byli The ORB. Všichni sice říkají, že to byl vrchol, ale mám spíš pocit, že to říkají z respektu k The ORB. My jsme to prostě nevydrželi a asi po 30minutové nudě v podání The ORB jsme odešli. Sorry, ale za moc to nestálo. Jinak celá akce neměla sebemenší chybu. Organizace skvělá. Thanx to Lighthouse. Ceny byli až neuvěřitelně nízký. Pivo za 15Kč, Voda buď zadarmo z cisterny nebo Dobrá voda za 10Kč!!!! Což na takovýchto akcích nebývá zrovna zvykem. Záchodů dostatek. Žádný policajti ani senzacechtivá TV Nova. Město Stará Boleslav mělo z akce dokonce radost. Obyvatelé nepodali ani jednu stížnost!!!Návštěvníků 14 000. Nic víc než zábava. Takže naviděnou příště.

Significant other: Mongolové

65%

20.4 2001 - Significant Other - Mongo.lové
Na nové CD projektu DJ Trávy se ozývají hodně rozporuplné hlasy. Někdo tvrdí, že nové album nemá chybu, někdo na druhou stranu tvrdí, že je to shit 1. řádu (např. IM Cyber ve svém sloupku v časopise Týden). Pravda je jako obvykle asi někde uprostřed. Na CD naleznete celkem 8. tracků (52 minut). To se mi zdá dost málo, ale 250 Kč není zas tak hrozná částka. Proč je album pojmenováno Mongo.lové ví asi jenom čert a DJ Tráva. S kamarády jsme se shodli, že lové bude mít asi nějakou spojitost s love. Jsme to hlavičky, co? Když už byl řeč o osmi trackách, bylo by dobrý je trochu přiblížit.
1. Lost in East - docela slušný taneční rozjezd, při jehož poslechu ve Vás převládne dojem, že album je plné rozsypaných hrnců (breakbeat). Ale jak "krutý" omyl.
2. Ocean - tak tady rozhodně nehledejte Petra Muka. Rozhodně jedna z nejpovedenějších věciček na celém albu, kupodivu zpívaná v češtině. Vokály tu zpívá jakási Tereza N. Vůbec netuším, kdo by to mohl být.
3. Eman - Tech-house, který rozhodně neurazí.
4. The middle ground (feat. Charlie One) - božská filharmonie s božskou Charlie One (Ohm Square). I když nejsem si jistý, zda by byl bez Charlie One tenhle song tak dokonalý. Jenom kvůli tomuhle tracku si tohle CD musíte pořídit.
5. Dub Code - pokus o skřížení Dubu s tech-housem (nesnáším škatulkování). Dubový vokál performed by Vincent. No, nejsem si jistej, ale domnívám se, že to je člen Nana Zorin.
6. Funky Plunky - fuj, fuj. Jestli ještě jednou uslyším vokál - "Co to se mnou dělá?", tak to CD asi rozšlapu.
7. Magic city Prague - hodně povedená taneční záležitost. Každý asi zná. Doufám.
8. Waiting for sun - klasická normoška. Zdá se mi, že Tráva použil jednu smyčku z Magix Music Maker 3.0. Což je mimochodem hroznej hudební program, který Vám nabídne 4. hudební stopy ("nevídané").
Už jste asi slyšeli lepší věci, ale poslouchat se to rozhodně dá. Rada na závěr. Než se rozhodnete ke koupi, poslechněte si raději ukázky na www.albumcity.cz.
P.S. Moc hezký obal.

13.4 2001 - The Kingdom (Království) - režie Lars von Trier

V úterý skončilo na ČT2 vysílání projektu režiséra Larse von Triera. Tímto projektem jsem byl zcela ohromen. Musím, ale uznat, že všichni nesdíleli moje nadšení. Někteří považovali tento projekt za pomatený, nepochopitelný a chvílemi nechutný. Každý dle svého gusta. Mně přišel na druhou stranu téměř bezchybný. Proč? Protože přinesl i něco více než jenom paranormální jevy, které byly deklarovány tiskem a televizí. Pro ty co neměli možnost vidět toto geniální dílo jenom lehce načrtnu příběh. Všech 5. dílů se odehrává v královské nemocnici v Kodani, která je postavená na nevábných a strašidelných bažinách. Stavba této nemocnice měla zdůrazňovat lidský pokrok a pýchu lidského rodu. Ovšem ne všechno je ve skutečnosti tak ideální. V nemocnici došlo kdysi k jedné strašlivé události, kdy jeden z doktorů usmrtil svojí nemanželskou 10-letou dceru Mary. Mary nyní obchází nemocnici a snaží se dojít klidu. Na pozadí tohoto příběhu se odehrávají události, které s Mary nemají zdánlivě nic společného. Hlavními hrdiny jsou: starší pacientka, která má nadpřirozené schopnosti a snaží se pomoci Mary, dalším "hrdinou" je švédský doktor Stig, který je ztělesněním všeho špatného na celém světě a v neposlední řadě neškodný primář Moejsgaard, který žije propagační akcí nemocnice, nazvanou "Čistý vzduch". Jak úchylně to vypadá na první pohled, tak úchylný je to i ve skutečnosti. Dle mého názoru bylo Trierovou snahou vylíčit úpadek duchovních hodnot v dnešní společnosti. Podařilo se to bez sebemenší chybičky. Doktoři jsou zde ztělesněním právě onoho úpadku. Těžko lze lépe vybrat skupinu lidí, která opovrhuje duchovními hodnotami více než právě oni doktoři. Sami sebe stavějí do role vládce nad lidskými životy a před ničím se nezastaví. Neustále prohlašují , že mají obrovskou zodpovědnost za lidské životy, ale to je prachsprostá lež. Každý nese odpovědnost sám za sebe. Nicméně nám Trier dokáže nahnat husí kůži některými nekonvenčními přístupy k tvorbě filmu. Díl od dílu nabírá celá série na spádu a atmosferičnosti, aby vše vyvrcholilo posledním dílem, jehož konec se někomu může zdát šokující. Ale přeci nebudu prozrazovat všechno, jen se pěkně koukněte sami. P.S. Jeden z kamarádů připrovnal toto dílko k mixu Akt X a Nemocnice Chicago Hope. Toto přirovnání považuju za výplod chorého mozku.
95%

17.3. 2001 - Ceny akademie populární hudby

Musím uznat, že letošní předávání cen akademie populární hudby ve mě zanechalo hodně rozpačité dojmy. Na jedné straně jsem měl docela radost z výběru laureátů na druhé straně mě naprosto znechutilo nezvládnutí celého večera. Nicméně se opět potvrdilo, že nemá vůbec cenu pořádat takovéto směšné monster-akce. Co mi na nich připadá směšné? Zejména jakási strnulost. K hudbě odjakživa patří pohyb a z tohoto důvodu je hodně komické vidět tzv. VIP publikum, které jen sedí a čučí i kdyby před jejich očima vystupoval kdokoliv. To je, ale jen poznámka na okraj. Docela jsem se těšil na nekonformní moderování Pavla Anděla. K mému zklamání se nakonec ukázalo, že se Anděl hodí leda do Noci s Andělem anebo do SOS. Celý večer evidentně nezvládl. Nejvíce mě rozladili jeho rádoby vtipné poznámky k soutěžícím, které s oblibou pronášel při jejich odchodu z pódia. Celé tohle divadlo se odehrávalo na scéně stvořené v jakémsi módně "hypermarketovém" stylu. Naprosto jsem nepochopil vystupování kapel v pravé části pódia. To asi proto, aby znemožnili kamerám detailnější záběry na interprety zpívající na playback. Playback byl hned po Andělovi druhým králem "večera". Třetí "král" večera byl bezpochyby Eros Ramazotti. Kde ten se vzal po boku Morcheeby a Maniců to fakt netuším. Obzvláště mě dostal poznámkou pronesenou ve stylu Terezy Pergnerové: "Miluju Vás, láska zvítězí".
Jediný kdo alespoň překvapil v pozitivním slova smyslu byl Vašek Havlů, který byl chvílemi i vtipný. Ale neškodilo by, kdyby se trochu usmál. Po skončení tohoto představení pokračoval večer předáním žánrových cen v Noci s Andělem. Atmosféra byla pravda uvolněnější, ale pár trapasů na sebe nenechalo dlouho čekat. Nejvíc trapné bylo předání cen v kategorii Jazz and Blues. Anděl si myslel, že ze všech udělá blbce malým podvodem, ale Bárta ho skvěle nachytal. Kapitolou samou pro sebe je definice žánrů. Nejdrsnější je zejména kategorie Dance, rap a hip hop. Proč bychom nezamíchali pár žánrů do sebe. Vždyť to stejně nikdo neposlouchá.

4.3. 2001 - Český lev(ČT1, 20:00)

Už před začátkem letošního Českého lva organizátoři předem avizovali některé důležité body programu. Vědělo se, že přijde lev Honza, tušilo se, že spolu s ním bude vystupovat Pavel Dostál. Dalšími taháky měli být američtí herci Bruce Willise a některý z herců hrajících v Armageddonu, tímto hercem "byl" nakonec "Steve" Buscemi. Musí se nechat, že vtípek s "účastí" těchto herců byl hodně povedený. Ovšem největšími hvězdami večera byla jednoznačně moderátorská dvojice Jaroslav Dušek a Martin Zbožek. Pod vedením těchto organizátorů se z večera stal precizně řízený chaos. Musí se nechat, že to nebylo rozhodně na škodu. I když mi připadalo, že moderátoři to nejlepší co měli připraveno, "vybalili" hned na začátku. Myslím, že tradiční divák Českých lvů v prvních vteřinách přenosu zůstal poněkud zmrazen, nicméně za chvíli to rozdýchal a začal se velice příjemně bavit (asi takhle to u probíhalo u mé maličkosti). Mezi vrcholy večera patřilo rozhodně vystoupení Pavla Dostála, jehož moderátoři zmátli natolik, že chvílemi nevěděl co se s ním děje. Dalším skvělým okamžikem byla recitace Radovana Lukavského a vystoupení paní prezidentové, kterou Jaroslav Dušek evidentně přivedl do úzkých poznámkou o hradním divadlu. Podle mého názoru asi nejslabší chvíle přišla při výstupu pana Svěceného, gag s rozšlápnutím houslí mi přišel poněkud předvídatelný a ohraný. Jako nepříjemná mi také přišla skutečnost, když se moderátoři snažili program tzv. za každou cenu natlačit do přímého přenosu. Chápu, že tyto "urychlovací" okamžiky byly asi připraveny, ale mě osobně až tak nesedly. Největším překvapením se nepochybně staly až neuvěřitelně pohotové reakce Jaroslava Duška. Myslím si, že v tomto směru se mu nevyrovná ani tolik opěvovaný Marek Eben. Co řící závěrem? Jedině snad, že se v hodnocení plně shoduji s poněkud "zmateným" Karlem Kachyňou, který závěrem udělil uběhnuvšímu večeru známku 1-. Čímž podle Jaroslava Duška atmosféru poněkud "vymrazil".

4.3. 2001 - Eminem a M. Manson - kariéristi?

Tento krátký komentář jsem se rozhodl napsat poté co jsem shlédl včerejší Noc s Andělem. O co mi tedy jde? Jde mi o to, že Pavel Anděl položil otázku členovi kapely Divokej Bill v následujícím znění: " Co říkáš tomu, že Eminem postavil svojí kariéru na užívání sprostých slov ve svých textech?". Ačkoliv mám Anděla docela rád, tak mi připadá, že už začíná propadat módní vlně obviňování některých umělců z jakési vypočítavosti. Upozorňuji, že nepatřím mezi uctívače Eminema ani M. Mansona (i když přiznávám, že jsem ho svého času docela dost poslouchal). Ale jsem unaven všudypřítomnými komentáři typu: Mansonova šokující image je předem vykalkulovaná za účelem zisku, Eminem se snaží zbohatnout na šokujících textech etc. Tyto věty už každý z nás jistě slyšel. Nepřipadají Vám už trochu trapné?. Poslechněte si raději jejich muziku a především si přeložte jejich texty. Jistě dospějete k závěru, že nejsou vůbec špatné i když někdy poněkud šokující. Hlavně v Eminemově případě se jedná až o neskutečně přesnou a trefnou kritiku dnešních poměrů podanou s neuvěřitelně cynickým nadhledem. Takovéto texty jsou rozhodně společensky užitečnější než rádiové bláboly některých populárních kapel, které do zblbnutí opakují pořád ten samý obsah. Úkolem těchto kapel (zejména boybandů) je člověku předložit něco klidného co nenutí k zamyšlení. A to je rozhodně škoda. Naštěstí jsme ještě nedospěli do stádia kdy kritici zavrhnou hudební stránku díla jenom díky jeho spornému obsahu. I když už se taky najdou vyjímky. Jeden příklad za všechny - Vladimír Vlasák, tento uznávaný kritik "zdrbal" Mansona (Mechanical Animals) za jeho vulgaritu a kalkulaci, na druhou stranu vynesl do nebe Lou Begu. Ano, čtete správně, Lou Bega. Slyšel jsem od tohoto německého interpreta asi 2. songy. Kéž bych je nikdy neslyšel. Ale vy už jistě víte o koho se jedná. Tudíž by bylo dobré si sem tam, než někoho šmahem odsoudíte, alespoň zjistit co nám ten či onen interpret chce sdělit. Je rozhodně lepší když nám sděluje nějaký svůj, byť kontroverzní pohled na svět, než když nám pořád dokola opakuje nějaké uniformní názory!!!